Sofia - málo docenená metropola

Autor: Marián Horňák | 14.6.2018 o 8:29 | (upravené 14.6.2018 o 16:11) Karma článku: 0,00 | Prečítané:  741x

Sofia je metropola, ktorej príznačný pekný názov hovorí za to, že tam aj je čo vidieť, zažiť a zjesť :D :) Postupne ako sa stalo trendom cestovanie, tak sa stáva hlavné mesto Bulharska stále viacej a viacej navštevovanejšie.

Sofia je metropola, ktorej príznačný pekný názov hovorí za to, že tam aj je čo vidieť, zažiť a zjesť :D :) Postupne ako sa stalo trendom cestovanie, tak sa stáva hlavné mesto Bulharska stále viacej a viacej navštevovanejšie v porovnaní s tým ako bolo v minulosti, napriek tomu tam stále nie je dostatok turistov.

Teraz vás možno vylakám. Ako prvé keď vojdete do vstupnej príletovej haly a následne výjdete von na vás vdýchne silný pocit socializmu, chudoby, pochmúrnosti a miestami až depresívna nálada, ktorá sa ma zmocnila niekedy aj počas ostatných dní čo sme tam boli. Aspoň na mňa tak zapôsobila z tzv. "prvého pocitu" a necítil som sa ako v typickej dovolenkovej destinácií s atmosférou pripomínajúcou to, že som na výlete/dovolenke.

Určite ako prvé v príletovej hale choďte do O.K. Taxi stánku, kde si rezervujte taxík z letiska kľudne až priamo na adresu vášho ubytovania (samozrejme, pokiaľ ste si už nejaké nerezervovali :D pretože ceny sú neuveriteľne prijateľné a neporovnateľné s našimi taxi službami. Samozrejme, pokiaľ vám to nevadí a chcete úplne ušetriť a máte čas tak môžete využiť aj verejnú dopravu, ktorou sme sa my nepresúvali ale je ešte lacnejšia. Podotýkam, že je lepšie si taxík rezervovať vo vyššie spomínanom O.K. Taxi stánku, ako si vziať jeden z tých taxíkov čo stoja vonku, pretože my sme vôbec nečakali na náš odvoz a so stojatými taxíkmi je to asi tak ako aj s našimi Slovenskými, že sú drahšie.

V momente, keď nám taxikár vzal naše cestovné kufre, usadili sme sa a vyšli sme z letiska, sa naše prvé pocity trošku zlepšovali, postupom objavovania Sofie sme si samozrejme všímali Bulharské riadenie premávky, ktorá nebola úplne vždy podľa predpisov, drobné odlišnosti dopravného značenia a všetkých možných rozdielov, ktoré má každá krajina iné. Tak sme objavovali, hľadali a pozerali :)

Ďalším príjemným zistením bolo, že náš šofér vedel anglicky, pretože o Bulharoch je známe, že väčšina domácich neovláda cudzie jazyky, tak sme sa ho, čo to popýtali po ceste ku nášmu ubytovaniu. Ale s použitím "čarovného ruka, noha, Slovenčina, Ruština" sa viete dohovoriť aj bez angličtiny, ktorú moc neovládajú. Najmä keď sme si volali taxík cez telefón a začali sme formulkou "Do you speak English?" tak zakaždým ostalo chvíľka ticha a prepojili nás niekomu kto vedel anglicky.

Keď sme pri tých Bulharoch, celkovo sme sa stretli s pozitívnym dojmom a pôsobili na nás všetci milo a nápomocne, vždy ochotný poradiť a pomôcť. Napriek tomu, že chudoba číhala asi na každom rohu a bohužiaľ, sme natrafili aj na dosť chudobných Bulharov vo viac ako podnapitom stave.

Bývali sme v milom apartmáne na 6. poschodí, kde sme mali komplet vybavenie so super výhľadom z terasy na pamiatky v centre mesta, pre 4 osoby na 3 noci, čo nás vyšlo úplne šialených, cca 10 eur na osobu. Jediná maličkosť "nevýhody" bola v tom, že sme bývali v štvrti kde bolo cítiť dosť chudobu, napriek tomu že sme vyberali ubytovanie v centre mesta blízko pamiatok. Názov ubytovania bol Sofia Art Gallery Vacation Apartments, objednávali sme cez booking.com (do poznámky ku objednávke prípadne dopíšte, že si želáte čisté postelné prádlo pre istotu).

Samozrejme naša prvá zastávka po 2-hodinovom lete, presune taxíkom z letiska ku ubytovaniu smerovala na dobrú tradičnú bulharskú večeru, ktorú sme si vyhliadli na internete s názvom: Hadjidraganov´s Houses Restaurant, kde nás obsluhovali v tradičných krojoch, medzi našim výberom z tradičných jedál nemohol chýbať Šopský/Bulharský šalát okrem iného, príjemne nás prekvapilo koľko zeleniny servírovali ku každému jedlu a akej bola kvality bez toho, že by sme si to objednali ako "extra" oblohu. Jedlom riadne naprataní sme sa išli ešte trochu poprechádzať, nakúpili sme si na raňajky niečo v obchodoch a vrátili sme sa naspäť na apartmán a pozreli si hokej Majstrovstiev Sveta našich s Čechmi, výsledok vieme všetci :D

V sobotu ráno konečne začalo naše putovanie po Sofii, boli sme plní nedočkavosti. Naše prvé kroky viedli ku najbližšiemu trhu s ovocím/zeleninou a iných kadejakých vecí, kde sme si všimli veľmi dobrú kvalitu "zelovocia" ktoré bolo pekne uložené v pyramídkach. Tak ako sa Bulhari vyznačujú kvalitním ovocím a zeleninou, nám to dokazovali počas celej dobyv Sofii a potvrdili že sú jednotkou na trhu.

Naša prvá navštívená pamiatka Banya Bashi, je mešita do ktorej sa určite oplatí aj nazrieť dovnútra, samozrejme bez topánok a ženy oblečené v "hábite".

Hneď v okolí máte mnoho vykopávok priamo v centre mesta, aj so zastávkou metra a ďalšie ministerstvá a úrady pekne na jednej kope.

Prezidentský palác, ktorý sa nachádza v blízkosti je zaujímavý aj tým, že sa v jeho strede nachádzajú ďalšie vykopávky a Kostol/Rotunda Svätého Georga, ktorý je zvnútra malý ale zaujímavý, kde sa nemohlo fotiť. Za to pri prezidentskom paláci boli slávnosti a vlastne aj v celom meste asi, a samozrejme kto má najväčšie "štastie" ako ja, a hneď ma zastavili či sa ma môžu opýtať na zopár otázok :D

Cestou sme sa zastavili na káve v kaviarni v miestnom parku pri krásnej stavbe Národnej Opery s fontánou a hrajúcou skupinkou muzikantov na hudobné nástroje.

Konečne popri všetkých krásnych architektonických stavbách sme sa dostali aj ku hlavnej a najznámejšej pamiatke Sofie, Chrám svätého Alexandra Nevského, ktorá je zvonka veľkolepá a zvnútra ešte viac, v deň našej návštevy bol vstup zdarma, a určite stojí za to s príplatkom za fotenie. V okolí je malý park so sochami padnutých vojakov aj kreatúr od výmyslov sveta s miestnymi, ktorí ponúkajú na predaj väčšinou starožitnosti. Strávili sme tu najviacej času zo všetkých pamiatok.

Malý Ruský kostol, ktorý nájdete v centre stojí za to aby ste sa zastavili, vyfotili a pozreli aj dnu, je dôkazom že je tu naozaj veľký mix kultúr a ruský štýl stavby je ohromujúci.

Pomaly sa nám už aj stmievalo a tak sme sa skočili najesť na najhlavnejšiu, najznámejšiu a najpreplnenejšiu ulitsu Vitosha, do reštaurácie s názvom Shtastliveca, na ktorú som dostal odporúčanie od známej, kde varili opäť výborné domáce jedlá s modernými prvkami a s obsluhou v zásterách s výšivkami tradičných vzorov.

My sme sedeli vonku pretože bolo pekne, teplo a chceli sme nasávať atmosféru rušnej ulice, avšak určite chodte minimálne nazrieť dnu, pretože výzdoba vnútri je priam rozprávková, aj keď vás možno budú chcieť usadiť vo vnútri reštaurácie, obehnite si to celé aj horné poschodie, stojí to minimálne za vzhliadnutie. Po výdatnej a chutnej večery sme sa pobrali na ubytovanie, kde nás nesklamali krásne vysvietené pamiatky a budovy Sofie.

Na druhý deň ráno po raňajkách na apartmáne, sme sa vybrali na kávu, kde sme cestou uvideli aj Synagógu Sofie a snažili sme sa dohodnúť si plán na celý deň, v ktorom sa rozlišovali naše predstavy, no nakoniec sme sa trochu netradične vybrali na kopec Vitoshe, ktorý je vidieť na každom kroku v Sofii, pretože sme nemali až tak turistické oblečenie a deň predtým nám veľmi pršalo, poniektorí chuť tak sme si zavolali naozaj lacný taxík :D nech nás vyvezie aspoň kúsok a pozrieme sa ako to tam vyzerá. Z toho čo sme videli príroda bola nádherná a odporúčame teda sa na ňu pripraviť vopred či už správnym oblečením alebo psychickým nastavením mysle :D :P

Ale bola sranda, na toto aspoň nezabudneme a kto si to môže povedať že takýmto spôsobom pôjde na turistiku, a myslím že aj taxikár mal z nás riadny zážitok a zárobok :D

Cestou z "turistiky" sme sa nechali taxikárom vyhodiť pri nákupnom centre Bulgaria Mall, kde sme pozreli nejaké tie handry a najedli sa. Nákupných centier je tu dosť kto by mal chuť na túto formu vyplnenia času v Sofii. Smerom z nákupného centra sme išli pešo do centra, pretože sme si chceli vynahradiť výdaj energie, ktorý sme mali  spraviť na túre :D, čo nám trvalo asi do jednej hodiny, kým sme sa dostali ku obrovskému parku, ktorý je hneď pri známej a spomínanej Vitosha street.

V parku to naozaj žilo, s veľkými fontánami a vybudovanými ihriskami pre deti a príjemnými barmi s výbornou kávu, ktorú sme sa snažili nájsť po celý náš pobyt v Sofii, takže nečakajte žiadny gastro zážitok pri pití kávy, aspoň teda my sme nemali šťastie. Je tam aj, pre mňa, super nápis SOFIA, kde sme sa samozrejme vyfotili, z môjho pohľadu by sa mali takéto nápisy nachádzať v každom minimálne hlavnom meste, ako aj v Amsterdame :)

Paradoxne čím ste naozaj ďalej od centra, tak sa objavuje viacej moderných budov, množstvo pribúdajúcich stavieb a čím ste bližšie ku centru, sa nám viacej ukazuje socializmus a chudoba, priamo v centre je to taká zmeska moderných a starých budov.

Z parku sme zamierili ešte raz na preslávenú ulicu Vitosha, kde sme strávili posledný večer pred odchodom, nasávajúc atmosféru a nie iba nasávanie alkoholu.

Zhodnotili sme Sofiu ako nedocenenú metropolu, ktorá má veľký potenciál ku turistickému vzrastu, kde dostanete vďaka bohu aj pre nás za málo peňazí veľa muziky oproti iným metropolám Európy. Kde sa nachádza naozaj veľký mix kultúr, bohužiaľ ešte s často "zapáchajúcim" socializmom a chudobou s výborným jedlom a milými ľuďmi. Vrelo odporúčame a pokiaľ máte v pláne pozrieť iba Sofiu, tak vám stačí úplne kľudne jeden celý deň alebo dva aj s turistikou.

Cestovaniu zdar, uvedomelí ľudia :)

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Kamaráti aj odkazy cez médiá. Danko a Bugár

Ako sa vyvíjali vzťahy medzi SNS a Most-Híd.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Aj Rusi boli okupovaní, už si to len priznať

Patrili k najväčším obetiam boľševickej diktatúry.